Knowledge hub
Blogs
6 sep. 2022

Nationale-Nederlanden vertelt: eigen Agile Coaches & Trainers? “Hartstikke Logisch” (Deel 1)

Hoe krijg je het Agile werken echt verankerd in je organisatie? Natuurlijk, door eigen agile coaches op te leiden tot Agile trainers: kunnen zij nieuwe en bestaande medewerkers trainen en de organisatie coachen. Dát is waar Nationale-Nederlanden de afgelopen maanden samen met Gladwell Academy aan gewerkt heeft. CIO Dennis Brussel van Nationale-Nederlanden Bank vertelt over zijn overwegingen; drie afgestudeerde Agile trainers vertellen over hun ervaring.

Waarom zou je zelf Agile trainers en coaches op laten leiden?

Dennis Brussel twijfelt er niet aan. “Agile denken en Scrum werken begon bij ons zo rond 2011 in de IT, zoals bij veel bedrijven. Sindsdien breidt het Scrum en Kanban werken zich steeds verder uit. Projecten incrementeel aanpakken, werken op basis van iteraties, zelforganiserende teams – het is vanzelfsprekend voor organisaties die ondanks hun grootte de wendbaarheid willen hebben die klanten verwachten.”

Hij vervolgt: “Het gaat overigens niet overal met dezelfde snelheid. Nationale-Nederlanden Bank loopt voorop binnen Nationale-Nederlanden en binnen de Bank lopen de verschillende domeinen ook op een ander tempo. Maar over de gehele linie weten wij dat Agile here to stay is, en we willen het dan ook steeds verder internaliseren.”

Wat gebeurt er als de externe Agile consultant weer naar huis gaat?

Het ultieme doel is het momentum binnen je organisatie te behouden, vertelt Dennis. “En centraal aan het idee van momentum behouden is, dat de trein niet stopt als één specialist zou wegvallen. Scrum coaches zijn specialisten; Agile trainers ook. Wat gebeurt er als onze externe Agile expert weer naar huis gaat, en wij zouden er zelf geen hebben? Goed, onze eigen Scrum coaches hadden we inmiddels. Maar wat als de Agile trainer vertrekt?”

“Precies,” vervolgt hij. “Daarom zijn we met Gladwell Academy in zee gegaan, toen ze aanboden onze mensen op te leiden tot Agile Coach en Agile Trainers. Wij werken hier met een Pi-profiel – het idee is dat iemand zich náást zijn of haar kern-discipline zou moeten verdiepen in minstens één andere discipline. Dan kun je altijd tot op zekere hoogte je werk met elkaar delen. Dat doorbreekt het ‘silo-denken’ en de ‘eilandcultuur’.”

“Zo’n extra competentie opbouwen in Agile is een perfecte aanvulling op het Pi-profiel van de betrokken, en het borgt de continuering van onze ontwikkeling als Agile organisatie.”

Wat heb je hier eigenlijk geleerd?

Aan tafel verschijnt een drietal agile coaches, druk bezig met het afronden van het ‘Agile Train de Trainer’ traject. Philip Woest, Ruby Eikelenboom en Jacques Arends. Ze delen hun redenen om mee te doen, hun ervaringen met het programma en hun ideeën over het vervolg:

Getraind op verschillende Agile terreinen

Philip Woest: “Ik heb altijd al coachende vaardigheden gehad. Voor mijn carrière bij Nationale-Nederlanden was ik al teamleider geweest elders; hier werd ik al snel Scrum Master. Toen het ging rondzingen dat Nationale-Nederlanden ‘bank-breed’ eigen coaches wilde gaan opleiden voelde ik me dan ook enorm aangesproken.”

De opleiding

“We zijn zestien dagen lang getraind op drie terreinen: onze coaching skills, onze skills om zelf te trainen, en een derde deel bevatte geavanceerde inhoud over Agile.” “Het programma is voor Gladwell Academy nieuw, had ik begrepen; daarvan was weinig te merken. Het geheel liep vloeiend en logisch in elkaar over. Ik kon ook duidelijk merken dat de trainers zich hadden ingespannen om zo dicht mogelijk bij onze praktijk te blijven.”

Praktijkervaring troef

Philip vervolgt: “De praktijk speelde sowieso een grote rol. We waren als deelnemers met een diverse groep: allemaal collega’s op verschillende plekken bij Nationale-Nederlanden. Hun ervaringen met Agile waren al een hele goede showcase op zich.”

“Maar ook de trainers hebben duidelijk veel praktijkervaring, en zetten die goed in. Niet op een gemakzuchtige manier: als je alleen maar praktijkervaring inzet kan de training een soort spelletje anekdotes uitwisselen worden: “Ik was ooit eens ergens…” Dat bleef gelukkig uit: gewoon relevante cases.”

Leren om de Agile mindset als trainers te benaderen

Jacques Arends: “Ook ik heb meteen aangegeven dat ik veel zin had in het traject omdat het in het verlengde ligt van wat ik bij Nationale-Nederlanden al doe. Ik ben zelf leidinggevende, en competentieontwikkeling valt daar zeker onder. Scrum master was ik nog niet, Green Belt Lean expert wel.”

Elk blok omvat vier of vijf dagen. Daarnaast moet je de inhoud zelf ook nog een plek geven, en het volgende blok voorbereiden. De sfeer was echter heel goed: we waren met elkaar iets nieuws aan het doen. Samen aan een doel werken! We leerden echt om Agile als trainers en coaches te benaderen: hoe draag je je kennis over? Hoe maak je van je kennis een echt verhaal? Wat is jouw vertelvorm, hoe inspireer je mensen? Hoe maak je van jouw verhaal, andermans verhaal?”

Hij glimlacht. “Ik gebruik nu al elementen uit de training in mijn werk. Ik coachte al teams, dus daar was mijn training meteen toepasbaar. Daarnaast wil ik mijn functie zelf ook gaan ombuigen naar fulltime Agile Coach. Ik kan niet wachten tot ik met teams aan de slag mag.”

In het tweede deel vertelt Dennis Brussel verder over te toekomstplannen en geeft hij advies voor andere organisaties.

Trainingen

Programma's
Filter 0 resultaten
Locatie
Taal
Aanwezigheid
Geen resulaten gevonden, wis filters om alle resultaten te tonen
Geschreven door Gladwell Academy, We write our own content when trainers and partnering experts don't!